Herfst '18

Uit 'armoede' geboren

2016

Het voordeel van een gekleurde ondergrond

639 Bosrand/ Sneeuwlandschap I, 2015, acryl / olieverf op paneel, 24 x 30 cm

DE KLEUR VAN HET PANEEL ALS UITGANGSPUNT

Scrollend door de recente schilderijen op mijn website valt het op dat ik het afgelopen jaar veel op paneel heb geschilderd. Dat was een bewuste keuze. Ik heb namelijk steeds dankbaar gebruik gemaakt van de kleur van het paneel als ondergrondkleur. Het voordeel van schilderen op een gekleurde ondergrond is, dat je al snel resultaat ziet, je krijgt als het ware de ondergrondkleur of middentoon cadeau.

 

Door de verf dun en transparant op te brengen of juist dik met paletmes of kwast – zonder alles dicht te schilderen - komt de ondergrondkleur overal tussendoor gluren en dat zorgt voor een harmonische samenhang in de uiteindelijke kleurstelling van het schilderij. Het geeft de afbeelding een luchtig en schetsmatig karakter (zie afbeelding boven). Het laat het schilderij als het ware “ademen” en dat is precies wat mij voor ogen staat. Bij de eerste opzet (hieronder) kun je zien hoe ik met één kleur, in tonen van bruinzwart, zowel dekkend als transparant heel veel kan suggereren.

 


Eerste opzet voor Bosrand I

 

NOG EEN PAAR VOORBEELDEN

 

Hieronder volgen nog een aantal recente voorbeelden van zowel landschap als stilleven, als naakt, waarbij de ondergrondkleur een belangrijke rol speelt in het uiteindelijke beeld.

 

In het hier rechtsonder afgebeelde Strandgezicht 46  heb ik de okerbruine kleur van het paneeltje benut door het hier en daar onbeschilderd te laten:  onder het water op de voorgrond, of juist door de verf dun en doorschijnend toe te passen, zoals in de wolkenlucht.

 


Eerste opzet voor Strand 46
 
633 Strand 46, 2015
acryl / olieverf op paneel, 50 x 50 cm
 

Eerste opzet voor Vaasje met herfstbloemen
 
638 Vaasje met herfstbloemen I, 2015
acryl / olieverf op paneel, 30 x 24 cm
 

 

In Vaasje met herfstbloemen hierboven kun je zien hoe de kleur van het paneel een sleutelrol speelt in het uiteindelijke schilderij. De grondkleur is hier een kleurig warm geelbruin, dat precies de atmosfeer weergeeft die ik zocht.  De kleurtoon is bijna dezelfde als de roze en oranje-gele bloemen.  Dit zorgt voor een gloeiende kleurwerking en een atmosferisch effect.
Om de transparantie en ruimtelijkheid in het schilderij te suggereren heb ik de achtergrondkleur laten doorschijnen in de glazen vaas en het glasachtige, de glans, benadrukt door een paar witte vegen en een glimlichtje. De schaduw zorgt ervoor dat het vaasje loskomt van de achtergrond.

 


Linksonder zie je de eerste opzet van Blauwgrijs vaasje met witte bloemen, waarbij ik het witte paneeltje met een mix van restverf van het palet heb ingewreven. Rechtsonder het definitieve schilderij, waarin de kleurig grijze ondergrondkleur een grote rol speelt.

 


Eerste opzet Blauwgrijs vaasje met witte bloemen
 
585 Blauwgrijs vaasje met witte bloemen, 2012
acryl / olieverf op paneel, 60 x 40 cm

 

Hieronder twee naakten waarbij de kleurtoon van het paneeltje een bindende factor is in het eindresultaat.

 

 

Modelstudie staand naakt, 2004
acryl op board, 67,5 x 17 cm
 
503 Staand naakt III, 2007
acryl / olieverf op paneel, 60 x 25 cm, particuliere collectie

 

ORANJE ALS ONDERGRONDKLEUR

 

In sommige gevallen kies ik voor een oranje ondergrond.  In dit geval transparant acryl op een witte linnen ondergrond. Het geeft het uiteindelijke schilderij een warme gloed en uitstraling.  In Reitdiep 27, acryl / olieverf op doek, geeft het oranje vooral een warme gloed aan de grond, de boomtakken en is op zijn sterkst in de oranje stenen muur van de kerk. Dit is het effect bij een laagstaande avondzon. Bovendien versterken de complementaire kleuren oranje en blauw elkaar.

 

 


Eerste opzet Reitdiep 27
 
616 Reitdiep 27 / Ezinge, 2014
acryl /olieverf op doek, 80 x 100 cm, particuliere collectie

 

GRATIS

 

Om te kunnen tekenen en schilderen moest ik bijna elke dag materialen, zoals papier en verf kopen in de materialenwinkel van de academie.  Daar ik vaak klaagde dat alles zo duur was – ik had een bescheiden toelage om van te leven en te studeren - kwam de conciërge die de winkel runde op het idee om het pakpapier, waarin het tekenpapier altijd geleverd werd, voor mij te bewaren. Dan kon ik dat mooi gebruiken om op te tekenen en schilderen. Het had al die mooie warme bruine tint en het was gratis! (zie voorbeeld linksonder)

 

 


Modelstudie zittend model, 1982
Houtskool en Conté op pakpapier, 65 x 50 cm
 
Westeremden III, 1983
acryl op board, 39 x 48 cm, particuliere collectie

 

Thuis op de boerderij, verzamelde ik restjes board en gebruikte die als paneel om studies op te maken (zie voorbeeld rechtsboven).  Hier lag dus voor mij de oorsprong van het gebruik van een gekleurde ondergrond. Mede ingegeven door de kennis van de schilderlessen, maar ook deels uit “armoede” geboren.

 

INSPIRATIE

 


Foto Lieuwe Kingma

 

Ter inspiratie staat er op het atelier altijd wel een glazen vaasje (zie foto hierboven) of een ceramisch potje met bij voorkeur verwelkte of gedroogde bloemen. De achtergrond kan een stuk board zijn vanwege de bruine tint. Meer heb ik vaak niet nodig om de juiste sfeer te creëren.

 

ILLUSTERE VOORGANGERS:

 

Tot de opkomst van het Impressionisme rond 1850 werd meestal op een gekleurde ondergrond geschilderd. De Impressionisten gaven de voorkeur aan een witte ondergrond waarop pure kleur beter tot zijn recht kwam.

 

Hieronder volgen een aantal namen van schilders die mij inspireren en die ook vaak gebruik maakten van een gekleurde ondergrond:

 

 

TENSLOTTE

 

Tenslotte hoop ik dat je met veel lees- en kijkplezier door mijn overdenking omtrent kleurige ondergronden bent gescrolled.

 

Misschien dat je na dit “kijkje in mijn keuken” in de toekomst anders naar schilderijen gaat kijken. Bijvoorbeeld hoe de onderkleur als verbindende middeltoon een rol speelt in de samenhang van de kleurtonen in het uiteindelijke schilderij.

 

Ik hoor het graag!

 

© Lieuwe Kingma, 3 maart 2016
www.lieuwekingma.com

 

Klik hier voor eerder verschenen blogposts




Reactie

pioguils

uncoop http://paydayloanse.loan

deutschland

Beste casino fГјr spielen https://online-deutschland-casino.host/slots/legend-of-cleopatra.html Blackjack strategie .

Reactie toevoegen

Naam:


Bericht:


© 2016 - Lieuwe Kingma