Herfst '18

Ondersteboven schilderen

2016

Hier beoordeel ik tijdens het schilderproces het schilderij op z'n kop

Het zal ergens halverwege het ontstaansproces van dit zojuist voltooide abstracte schilderij geweest zijn dat ik op het idee kwam het doek eens op z'n kop te beoordelen (foto boven). Eigenlijk vond ik het schilderij omgekeerd sterker van compositie en besloot dan ook het in deze stand te voltooien. Hieronder zie je het resultaat: Oranjeroze landschap, 2016

 


De voltooide versie van Oranjeroze landschap, 2016, acryl / olieverf op doek, 120 x 120 cm. Gesigneerd: rechtsonder.

 

STREVEN NAAR BALANS

 

Als je een schilderij op zijn kop bekijkt – en dat geldt vooral voor een realistisch werk – is het gemakkelijker om de voorstelling los te laten en het doek te beoordelen op zijn abstracte waarden. Hiermee doel ik op hoe vormen, kleuren en lijnen over het doek verdeeld zijn en zich tot elkaar verhouden: de opbouw of compositie van het schilderij. Bijvoorbeeld of het zwaartepunt voor je gevoel wel op de juiste plek valt. Het is mijn ervaring dat als het schilderij op z’n kop klopt, het andersom ook wel goed zit. Soms houd ik het schilderij ook nog voor de spiegel om te zien of het in spiegelbeeld ook klopt.

 

Als een compositie onevenwichtig is gaat het mij na verloop van tijd storen. Het wringt ergens. Meestal openbaart de oorzaak zich wel als ik het doek enige tijd ergens neerzet waar ik het dagelijks zie. Een rammelende compositie is meestal niet gemakkelijk te corrigeren of te verhullen met toevoegingen en/of overschilderen. Soms is het beter om gewoon overnieuw te beginnen.

 

Als schilder is het mijn bedoeling schilderijen te maken waar je rustig van wordt, zelfs al zijn ze sterk van kleur en dynamisch van toets. Ik houd van composities waar een ordening en ritme in zit, die in een zekere balans zijn, maar niet totaal. Dat zou ik dan weer als te statisch en saai ervaren. Het aandachtspunt - dit is het punt waar het oog naartoe geleid wordt binnen de voorstelling - ligt in mijn werken meestal een beetje uit het midden. De “gulden snede” verdeling zou je kunnen zeggen. Waar de beschouwer in het algemeen het aandachtspunt en de daaruit voortvloeiende balans in de compositie als prettig ervaart. Maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.

 

SIGNEREN

 

Het is een keer gebeurd dat ik een zojuist afgemaakt abstract schilderij nog even snel naar de lijstenmaker moest brengen in verband met een aankomende expositie. Zo snel dat ik het nog niet gesigneerd had en er ook nog geen titelgegevens etc. achterop had vermeld. Toen ik het werk terugkreeg zag ik dat het ophangdraadje aan de onderkant zat.  Nu zet ik er bij abstracte werken altijd een pijl achterop met “deze kant boven”. Zonder signatuur op de voorkant was het wellicht niemand opgevallen dat het schilderij op zijn kop aan de muur hing.

 

© Lieuwe Kingma, juni 2016

 

info@lieuwekingma.com

 

www.lieuwekingma.com

 

Als je meer wilt zien of lezen over ondersteboven schilderen dan zijn hier nog een paar links:

 

Video

Artikel Stedelijk Museum Collectie

Artikel Volkskrant over schilder Georg Baselitz




Reactie

Annemarie Nijhuis

Mooi Lieuwe! Precies goed! Met dit prachtige oranjerode landschap aan je muur is elke zomer geslaagd!! Wat grappig is dat toch dat toeval soms zo goed uitpakt!

Annemieke Stapel

Proficiat, Lieuwe. Op z'n kop een spannend schilderij. De kleuren zijn vrolijkmakend.

Reactie toevoegen

Naam:


Bericht:


© 2016 - Lieuwe Kingma