Herfst '18

Hollands licht

2015

Van figuratief naar abstract

Compositie zwart, wit en blauw II, 2002, particuliere collectie

Hoe bovenstaande serie abstracte panelen getiteld: Compositie zwart, wit en blauw I, II, III,IV, 2002 is ontstaan uit een in 1983 gemaakte figuratieve gouache van het strand van Schiermonnikoog.

 

INZOOMEN

Omdat je de context niet kent, denk je bij het zien van deze abstracte composities waarschijnlijk niet direct aan strandhuisjes. Er is geen verwijzing in de titel of iets herkenbaars in het beeld dat je op het spoor van herkenning zet.  In de afbeeldingen hieronder zal ik laten zien hoe het door inzoomen verkregen detail  uit het schilderij Strand XX, 2002 het uitgangspunt is geworden voor de serie abstracte composities getiteld: Compositie zwart, wit en blauw I,II,III,IV, 2002. Vorm en kleur van de abstracte paneeltjes en het licht dat ze uitstralen komen overeen met de strandhuisjes in het hieronder afgebeelde Strand XX, 2002. Door met de zwarte, witte, grijze en blauwe kleurvlakken te schuiven en te variëren in grootte, vorm en positie kom ik tot vier verschillende compositieoplossingen. Het is te vergelijken met het maken van een muziekcompositie, waar je ook met delen, ritmes, toonkleur en contrasten werkt en je streeft naar een eenheid en balans of juist niet. Dit vierluik is als geheel een uitgebalanceerde serie, maar de paneeltjes kunnen ook heel goed op zichzelf staan.

 


Detail van het hieronder afgebeelde Strand XX, 2002, dat leidde tot Compositie zwart, wit en blauw, 2002

 


Strand XX, 2002, acryl / olieverf op doek, 100 x 150 cm, particuliere collectie

 

“HOLLANDS LICHT”

Het zilverachtige witte licht zoals je dat kunt waarnemen in bovenstaande afbeelding van Strand XX, 2002 wordt ook wel  “Hollands Licht” genoemd. Dit licht ervaar je vooral aan de Nederlandse kust en in het meren- en rivierengebied. Het ontstaat door een combinatie van filtering en reflectie van het licht door  wolken en water. Dit karakteristieke licht heeft al generaties Nederlandse schilders geïnspireerd.  Denk bijvoorbeeld aan de schilders van de Haagse School, zoals Weissenbruch en Mauve. Dit licht en de abstractie komen samen in de duinschilderijen van de schilder Mondriaan. Dat deze serie abstracte paneeltjes destijds werd aangekocht door een op Texel geboren en getogen verzamelaar die het licht en de kleuren in dit werk herkende heb ik ervaren als een groot compliment.

 

GEEN MENSEN

Wat verder opvalt in het schilderij Strand XX, 2002 is dat er geen mensen te zien zijn.  Het is er verstild.  Ze zijn alleen indirect aanwezig, hebben hun sporen achtergelaten in de vorm van strandhuisjes. Dit schilderij is ook ontstaan door inzoomen op een detail, deze keer op het duingedeelte met strandtentjes van de strandscène uit 1996 (zie afbeelding hieronder).

 


Strand IV, 1996, acryl / olieverf op doek, 80 x 100 cm, particuliere collectie

 

DE ELEMENTEN

Bij Strand IV, 1996 zien we wel de levendigheid en frivoliteit van een zomerse stranddag. Je kunt de warme wind als het ware voelen: dartelende vliegers in de azuurblauwe lucht, felgekleurde windschermen op het hete zand, een suggestie van mensfiguurtjes.

 

ZAND IN DE VERF

Strand IV, 1996 is op zijn beurt weer gebaseerd op een gouache getiteld Schiermonnikoog III, 1983 (zie afbeelding hieronder). Die heb ik gemaakt op een warme julidag op locatie, het strand van Schiermonnikoog. Hier vind je naast de suggestie van windschermen en vliegers met hun felle kleuren het directe gevoel van de elementen, ook mensen en niet te vergeten echt zand. Veel zand!  Door de harde wind op mijn nog natte verf gestoven en vastgeplakt.

 


Schiermonnikoog III, 1983, gouache, 25 x 32,5 cm, particuliere collectie

 

RIJPINGSPROCES

Zowel de abstracte series als de strandseries zijn en blijven een gestaag groeiend deel van mijn oeuvre. Met dit stukje laat ik jullie als beschouwer meekijken hoe ik in sommige gevallen via inzoomen en soms na een jarenlang rijpingsproces uit het ene schilderij een volgend laat ontstaan. Mijn beleving en gevoel, zoals aanwezig bij het maken van de originele schets in 1983, zijn meegenomen in de diverse tussenstappen naar de abstracte paneeltjes van 2002. Hier dus een proces van figuratie naar abstractie.

 

©Lieuwe Kingma, Hilversum, juni 2015

 

Meer lezen?

 

Abstract: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abstracte_kunst

 

Schiermonnikoog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schiermonnikoog

 

Hollands Licht: http://www.hollandslicht.nl/het-landschap-het-licht-de-kunst/

 

Haagse school: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_School_%28schilderkunst%29

 

Haagse- school expositie in Gemeentemuseum Den Haag 2015: http://www.gemeentemuseum.nl/tentoonstellingen/holland-op-zn-mooist

 

Weissenbruch: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Hendrik_Weissenbruch

 

Mauve: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_Mauve

 

Mondriaan :  http://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Mondriaan




Reactie

Jane van Honk

Very beautiful Lieuwe, love the light and colors!

Reabankmaymn

http://kamagrainus.com - patrick adler kamagra generic viagra site ebaycouk kamagra viagra sildenafil

Brettden

levaquin

Phycle

stethy http://paydayloanse.loan

Tychoto

urgerTit http://paydayloanse.loan

uncoop

stethy http://paydayloanse.loan

canadianpharmacyndaBex

canadian pharmacy viagra online canadian pharmacy viagra online generic canada

NISenlhobe

Magento agentur nürnberg hybris agentur https://gbcoding.de/blog/magento/magento-shop-agentur-gbcoding-de-magento-fuer-kleine-unternehmen - Magento shop agentur Magento koln Magento entwicklung https://gbcoding.de/blog/magento/magento-kosten-gbcoding-de-magento-kosten - Magento kosten Verkaufsförderung und Werbung in sozialen Netzwerken Die wichtigsten Grundsätze für die Durchführung von Werbekampagnen und die Förderung von Online-Shops in sozialen Netzwerken. Warum ist es für einen Unternehmer rentabler, sich mit Magento Agentur Hamburg in Verbindung zu setzen? Werbung und Reklame in sozialen Netzwerken haben sich in den letzten Jahren zu einem Marketinginstrument für Unternehmen und Marken entwickelt. Es ist nicht verwunderlich, dass soziale Netzwerke ein fester Bestandteil des Alltags vieler Menschen sind und eine relativ breite Abdeckung haben. Darüber hinaus bieten soziale Anzeigen viele Möglichkeiten für Werbetreibende, die in anderen Werbeflächen nicht verfügbar sind - beispielsweise für die Zielgruppe oder für die Auswertung von Werbekampagnen. Promotion und Werbung in sozialen Netzwerken mit Magento Agentur Hamburg: Features Werbung in sozialen Netzwerken gehört seit langem zum Werbeportfolio großer Unternehmen. Aber auch kleine und mittelständische Unternehmen können mit Hilfe von Magento Agentur Hamburg ihre Zielgruppe über soziale Netzwerke erreichen und so die Anzahl ihrer Kunden erhöhen. Zunächst ist es wichtig, dass Sie für Ihre Produkte und Zielgruppe geeignete Social-Networking-Plattformen nutzen. Weil Sie auf Facebook etwas anders werben müssen als auf Xing oder Snapchat. Bei Werbung in sozialen Netzwerken suchen Werbetreibende nach Nutzern, die an ihren Produkten, Dienstleistungen, redaktionellen Inhalten usw. interessiert sind, um ihre Werbung auf diesen Konten zu platzieren. Aber woher wissen Werbetreibende, wer möglicherweise an ihren Angeboten interessiert ist? Viele Daten hinterlassen Benutzern bereits Informationen über ihre Profile und ihre Aktionen im sozialen Netzwerk (Posts, Likes, Veröffentlichungen usw.). Anhand bestimmter Merkmale und des Benutzerverhaltens können Sie dann feststellen, ob diese zur Zielgruppe gehören. Warum ist Werbung und Reklame in sozialen Netzwerken bei der Magento Agentur Hamburg heute so beliebt? Sie bieten verschiedene Vorteile gegenüber herkömmlichen Werbeformaten (wie Print, Radio, Fernsehen) und anderen Formen der Online-Werbung (z. B. Werbung in Suchmaschinen oder Bannern, Pop-ups und andere Medienwerbung außerhalb sozialer Netzwerke): · Hohe Abdeckung aufgrund der großen Anzahl aktiver Nutzer sozialer Netzwerke; · Sehr gute Zielgruppenansprache mit verschiedenen Targeting-Optionen; · Automatische Verfolgung der Benutzerinteraktion mit sozialen Ankündigungen (Klicks, Ansichten usw.) aufgrund verschiedener Verfolgungstechnologien; · Genaue Analyse und Messung der Wirksamkeit von Werbung in sozialen Netzwerken; · Vielversprechende Werbemöglichkeiten bei voller Kostenkontrolle - auch für kleine Budgets; · Zum einen ist das Targeting, Tracking und Evaluieren von Werbekampagnen in der sozialen Werbung ein wesentlicher Vorteil gegenüber anderen Werbeplattformen. Sie müssen sich jedoch mit sozialen Netzwerken auskennen (insbesondere bei so großen Playern wie Facebook). In diesem Fall können Sie sich auf einen positiven Effekt für Werbetreibende verlassen: Alle Datensätze bieten viele Ausrichtungsoptionen, mit denen Werbung in sozialen Netzwerken Verluste im Vergleich zu anderen Werbeformen vermeidet. Magento Agentur Hamburg ist bekannt für alle Funktionen, die Werbung in sozialen Netzwerken bietet. Um die maximale Rendite bei minimalen finanziellen und zeitlichen Kosten zu erzielen, wenden Sie sich an unsere Spezialisten. - Magento agentur hamburg Magento agentur hamburg Magento agentur hamburg https://gbcoding.de/blog/magento/magento-agentur-hamburg-gbcoding-de-verkaufsfoerderung-und-werbung-in-sozialen-netzwerken - Magento agentur hamburg _________________________ https://gbcoding.de/blog/oxid-eshop/oxid-esales-was-ist-bei-der-auswahl-dieses-systems-zu-beachten - Oxid esales oxid agentur JTL Hostings Shopware agentur Dusseldorf Shopware Agentur Munchen https://gbcoding.de/blog/shopware/shopware-agentur-hamburg-gbcoding-de-auf-welche-besonderheiten-von-shopware-sollte-man-zuerst-achten - Shopware agentur Hamburg shopware agentur berlin Shopware AG Shopware Shopware Update Shopware Schoppingen Shopware SEO Shopware Hosting https://gbcoding.de/blog/fuer-was-braucht-man-einen-shopware-partner - Shopware Partner Shopware Hilfe https://gbcoding.de/blog/magento-shopsystem-ein-effektives-werkzeug-fuer-die-entwicklung-von-online-shops - Magento Shopsystem Magento Programmierer JTL Wawi Entwicklung JTL Wawi entwickler JTL agentur JTL Agenturen JTL erp https://gbcoding.de/blog/welche-aufgaben-erledigt-jtl-entwicklung - JTL entwicklung ................. Magento agentur berlin xt Commerce 5 xt Commerce 4 2_c8240

Reactie toevoegen

Naam:


Bericht:


© 2016 - Lieuwe Kingma